Meidän tarina.

Auto-ja Konekorjaamo Marjakangas Oy

 

 

about-usimage

 

Yritystoiminta on aloitettu huoltamotoiminnasta. Toiminta on aina ollut itsenäistä ja laajentuminen on haluttu tehdä rauhallisesti.

Konekorjaamo Marjakankaan juuret yltävät vuoteen 1984. Marjakankaan viisi sisarusta osti tuolloin Alavieskan keskustassa huoltoasemana toimineen liikkeen. Huoltoaseman yhteydessä toimi myös traktorikorjaamo. Liike ostettiin huoltoasematoiminnan takia. 

 Alku oli hiljainen ja työntekijöitä oli vain muutama. Toimintaa on vuosien saatossa koko ajan kehitetty ja laajennettu. Laajentuminen on haluttu tehdä rauhallisesti.

-Emme ole halunneet ottaa isoja riskejä ja lähteä hulluttelemaan. Olemme pyrkineet viemään toimintaa eteenpäin omalla rahalla ja omalla tavallamme.

Toimitusjohtaja Juha Marjakangas kertoo joskus miettineensä, onko malli ollut huono vai hyvä.

-Ainakin olemme hengissä tänä päivänä, kehitys on nousujohteinen ja yritys voi hyvin. Jos olisimme lähteneet lainarahoituksella mukaan johonkin isoon juttuun, joka ei olisi onnistunut, tilanne olisi varmasti päinvastainen.

Tällä hetkellä yrityksessä ovat mukana sisarukset Eeva, Erkki ja Juha Marjakangas.

Konekorjaamo Marjakangas on aina ollut itsenäinen.

-Mikään ketju ei ole määrännyt tekemisiämme, vaan olemme aina toimineet niin kuin olemme parhaaksi nähneet.

20.10.2017

Yrityksen tärkeä arvo on asiakkaan hyvä palvelu.  Varastoa kasvatetaan palvelun nopeuttamiseksi.

Toimituksien nopeus ja kattava varaosavarasto ovat toiminnan lähtökohta. Konekorjaamo Marjakangas pyrkii siihen, että kaikki mitä asiakas voi tarvita löytyy varastosta. Varastoa kasvatetaan koko ajan ja lisää tuotteita tulee lähes päivittäin. Varasto pidetään ajan tasalla hyvällä seurannalla.

 -Tilaamme tavaraa hyllyyn heti, kun se on loppunut tai loppumassa.

 Juha Marjakangas arvioi, että varastossa on tällä hetkellä eri tuotteita yli 55 000. Varaston arvo kasvaa joka vuosi ja varastomäärä suurenee.

-Laajentuminen ja palvelun kehittäminen tapahtuu sitä kautta.

Nopean toimituksen mahdollistaa Matkahuolto, jonka palvelupistettä Konehuolto Marjakangas pyörittää Alavieskassa. Yrityksen omia tilauksiakin saattaa päivittäin toimittaa kymmenen autoa.  Parhaimmillaan aamulla jätetty tilaus on jo illalla perillä.

Yritys pyrkii määrätietoisesti siihen, että asiakkaalle toimitettava osa on aina oikea. Tilausten pakkaamisen tarkkuus varastossa on siinä tärkeässä osassa. 

Hyvää palvelua on myös se, että yrityksen tavoitteena on olla jo ennakkoon tietoinen siitä, millaisia huolto-osia esimerkiksi uusi traktorimerkki tarvitsee.

Tärkeä arvo on myös luotettavuus ja rehellisyys.

-Vastaamme kaikesta mitä teemme ja emme esimerkiksi pienten varaosien osalta ala tutkia, mikä siinä mahdollisesti on vialla, jos se ei jostain syystä toimi, vaan lähetämme asiakkaalle heti uuden. Siinä luottamus toimii puolin ja toisin, mutta meille tärkeintä on tyytyväinen asiakas.

Varaosien laatu pidetään hyvänä ja se tarkoittaa sitä, että hyllyissä olevat osat eivät ole markkinoiden halvimpia. Laadun pitää olla kohdallaan ja se näkyy myös hinnassa. Meillä on erittäin vähän takuuseen meneviä osien vaihtoja ja se kertoo sitä, että emme myy huonoa tavaraa.

-Hyvä ja laadukaskin varaosa voi joskus olla rikki, mutta se miten tilanne hoidetaan kaikkien osapuolien osalta niin, että asiakas tulee palveltua hyvin, on ratkaisevaa siinä millaisen jäljen me itsestämme jätämme. Hyvin palveltu asiakas tulee takaisin ja tuo mukanaan uusia asiakkaita.

30.10.2017

Konekorjaamo Marjakankaan liikevaihto on kasvanut vuosittain, tappiollisia vuosia ei ole.

Liikevaihto on kasvanut joka vuosi. Konekorjaamo Marjakankaalla ei ole koko toimintansa ajalta takanaan yhtään tappiollista vuotta.

 Vuodenvaihteessa liikevaihto oli noin kaksi miljoonaa ja Juha Marjakangas sanoo, että suunta on edelleen ylöspäin.

-Vuosittainen nousu on ollut yleensä noin kymmenen prosentin luokkaa, Juha Marjakangas kertoo.

Vakituisia työntekijöitä yrityksessä on 15. Määrä kasvaa kesällä sesonkiaikana usealla työntekijällä.

6.11.2017

Roolit ovat muotoutuneet omistajien kesken vuosien saatossa – myös työntekijöillä on vastuualueensa. Kun jokainen tekee sitä minkä osaa parhaiten, siitä hyötyy sekä asiakas että yritys.

Konekorjaamo Marjakangasta kehitetään yhteistyössä sekä omistajien, että työntekijöiden kesken. Juha pitää koko palettia kasassa ja toimii joka puolella.

Eevan vastuualueena on varasto, jonka kautta kulkee sekä saapuva, että lähtevä tavara. Eeva myös kuvaa varastoon tulevat uudet tavarat nettikauppaan, eli huolehtii kaikesta siitä mikä liittyy tavaravirtaan. Erkin vastuualueena on korjaamotoiminta. Hän huoltaa ja korjaa sekä Euro- että Amerikan autoja. Pääsääntöisesti korjaamotoiminta keskittyy euroautoihin.

Kun kokonaisuus elää ja muuttaa muotoaan koko ajan, jokainen työntekijä on erikoistunut siihen, joka on hänen vahvinta osaamisaluettaan.

-Jos joku tuntee esimerkiksi parhaiten jonkun määrätyn merkin, hän hoitaa sen merkin varaosat ja osien tarkistukset. Näin takaamme sen, että asiakas saa merkkikohtaisesti parhaan palvelun.

Työntekijöiden osaamista eri merkkien ja toimintojen välillä pidetään kuitenkin vahvasti yllä, että jokaiselle löytyy tarvittaessa tuuraaja.

-Yrityksessämme ei pidetä yllä vahvaa hierarkiaa, vaan olemme kaikki samalla tasolla. Meillä myös toimitusjohtaja on sekatyömies, joka tyhjentää roskapöntöt. Kun toimimme avoimesti ja niin, että mikään tehtävä ei ole toista arvokkaampi, se luo luottamuksen ilmapiiriä, jossa kaikilla on hyvä tehdä työtä. Mahdolliset ongelmat pyritään selvittämään ja puhumaan pois jo varhaisessa vaiheessa, Juha Marjakangas toteaa.

13.11.2017

Tarve palvella asiakasta hyvin on kasvattanut ja laajentanut yritystä ja kehittänyt toimintatapoja.

Yritys on kasvanut asiakkaiden tarpeeseen vastaamalla. Varaosien määrää jouduttiin lisäämään 90- luvulla, kun osia ei tuntunut löytyvän Suomesta. Siinä vaiheessa mukaan tuli myös ulkomaankauppa.

-Oikeastaan ulkomaankauppa käynnistyi yhdestä osasta, jota odotettiin puoli vuotta. Kyllästyin tilanteeseen ja löysin osan Englannista, jossa niitä oli hyllyssä satoja. Siitä se lähti. Tänä päivänä tuomme osia ympäri maailman, kauimmaiset tulevat Brasiliasta. Myynnissä olevista varaosista tuodaan ulkomailta 80-90 prosenttia.

Tietokoneet ovat olleet yrityksessä käytössä alusta lähtien. Ensimmäiset varaosaohjelmat olivat erittäin kankeita ja kehitystyötä niiden suhteen on tehty opiskelemalla ja kantapään kautta tekemällä.

Nettikauppa otettiin myös käyttöön tarpeen sanelemana.

-Kun asiakkaalla oli monta eri merkkistä traktoria ja hän tuli hakemaan varaosia, jouduimme selaamaan kaikkien merkkien varaosakirjoja erikseen. Pöydät olivat kirjoja täynnä ja selvää systeemiä osien löytämiseen ei ollut. Aluksi yritin tehdä omaa kansiota, jossa oli kaikki osat samassa. Tein sitä noin puoli vuotta, mutta totesin, että se ei ollut toimiva tapa. Versiot olisivat olleet vanhoja, ennen kuin olisimme ehtineet painattaa ne.

Ratkaisuksi muotoutui nettikauppa, joita Suomessa ei siihen aikaan ollut vielä juuri olemassa.

-Me lähdimme nettikauppaan aluksi traktoripuolen varaosilla. Se oli tuolloin aivan uutta. Edes kunnollisia nettikauppapohjia ei vielä silloin ollut. Teimme samalla kylällä toimineen tietokoneyrityksen kanssa oman nettikauppaohjelman. Nyt eri nettikauppaversioita on takana jo useita ja uskon, että olemme varaosapuolella Suomen ykkösiä nettikaupan laajuudessa ja sen helppokäyttöisyydessä. Tänä vuonna nettikaupassamme on aloitettu myös ulkomaanmyynti. Se on saatu toimimaan kunnolla ja tilauksia on tullut Ruotsista ja lähimaista.

Kauimmainen asiakas on Chilessä ja hän on hoitanut tilauksensa tähän asti Whatsapilla. Hänelle on toimitettu useita lähetyksiä. Nykyaika mahdollistaa kaupankäynnin myös maapallon toiselle puolelle.

20.11.2017

Yrityksiä pitäisi kuulla entistä enemmän järjestelmien kehittämisessä

Juha Marjakangas sanoo, että järjestelmien kehittämistä yritysten tarpeisiin ei tehdä tarpeeksi.

-Näin lehdessä artikkelin, jossa kerrottiin, että valtio tukee jotain valtion virastoa, joka tutkii nettikauppaa.

Tukisumma oli todella iso. Suunnittelimme silloin juuri ulkomaankauppaa, joten otin sinne yhteyttä ja kerroin, että meillä on menossa pilottihanke, joka nimenomaan liittyy nettikauppaan ja meillä olisi paljon käytännön tietoutta, mutta ottaisimme vastaan kehitysehdotuksia ja tietysti myös rahallinen tuki hankkeessa olisi ollut hyvä kannustin. Vastauksena oli, että he eivät olleet kiinnostuneita. Ihmettelen, että miksi yrittäjiä ja käyttäjiä ei kuunnella kehitystyössä, joka on vahvasti tulevaisuutta ja jo tätä päivää.

Nettikauppatoiminnassa yrittäjä on ohjelman ylläpitäjän ja kehittäjän armoilla. Ohjelmistoyrityksen myynti isolle yritykselle tuo haasteen siitä, näkeekö iso yritys tärkeäksi kehittää juuri meidän tarvitsemaamme ohjelmaa ja viedä sitä eteenpäin meidän tarpeidemme mukaan. Lisähaasteen tuo myös muiden osapuolten toiminta ja heidän mahdolliset esimerkiksi yhteysongelmat, jotka vaikuttavat myös meidän toimintaamme.

Asiakkaalle päin toiminnan pitäisi kuitenkin olla joustavaa ja mahdollisimman aukotonta.

Nettikauppa on iso työmaa ja sitä hoitaa päivittäin useampi ihminen. Meidän nettikaupassamme on tuhansia nimikkeitä ja satoja eri merkkejä ja malleja.

-Jokainen osa on käsin klikattu pohjaan, mutta sitä työtä on tehty jo useiden vuosien ajan, joten pohjatyö on oikeastaan jo tehty. Päivittämistä ja ylläpitoa sivut vaativat jatkuvasti, että ne pysyvät ajan tasalla. Nyt pystymme katsomaan suoraan nettikaupastamme eri merkkien varaosat ja varaosakirjojen selailu on vähentynyt huomattavasti.

27.11.2017

Kausivaihtelu näkyy yrityksen toiminnassa, mutta ei enää niin voimakkaasti kuin ennen.

Traktoripuolella yrityksen sesonkiaika alkaa siitä, kun maa sulaa toukokuussa ja jatkuu siihen kun puinnit on puitu. Talvella pyrittiin ennen tekemään kaikki sesonkiajalla tekemättä jääneet työt ja suunnittelutyö yrityksen kehittämisen suhteen.

 

-Viimeisen neljän vuoden aikana myös talvet ovat muuttuneet kiireisiksi ja voidaan sanoa, että hiljaista aikaa ei enää oikeastaan ole. Nyt myös uudet ideat ja kehittäminen kulkevat mukana joka hetki. Enää ei ole mitään erityistä sille varattua ajanjaksoa vuodessa.

Autopuolella sesonkiaikaa on sekä kevät, että syksy. Keväällä autot otetaan käyttöön ja huomataan, että jotain korjattavaa tai huollettavaa on ja silloin tarvitaan varaosia. Toinen vilkas ajankohta autopuolella on syksyllä kesän ajojen jälkeen, kun autoa huolletaan talvisäilöön. Ne ovat selvät piikit, mutta yleisesti ottaen autopuolella varaosakauppa on ympärivuotista. 

4.12.2017

Amerikan autot ovat tulleet  yritystoimintaan mukaan yrittäjien oman harrastuksen kautta.

Amerikanautoista on tullut osa yritystoimintaa yrittäjien oman harrastuneisuuden kautta. Kaikki sisarukset ovat harrastaneet jotain autoihin ja moottoreihin liittyvää aina. Juha Marjakangas kertoo, että jossain vaiheessa hän alkoi ostaa itselleen projektiautoja Amerikasta.

-Kaverit pyysivät hankkimaan autoja myös heille ja sitä kautta toiminta kasvoi. Aluksi autot tulivat Etelä-Suomeen ja kävin ne hakemassa yöllä sieltä. Lähdin aamuyölllä reissuun ja ehdin takaisin aamupäivällä, mutta muutaman reissun tehtyäni tajusin, että homma ei voi toimia niin. Selvitin kustannukset kontin tuomisesta perille asti. Siitä eteenpäin olemme ostaneet niin monta autoa, että kontti on täynnä.

Täysi kontti autoja kasvatti myös varaosien tarvetta. Niitä tarvittiin itse ja myös asiakkaille. Nykyään kontteja tulee vuodesta riippuen 6-10 konttia vuodessa ja ne ovat täynnä autoja ja varaosia.

Oman autoharrastuksen kautta yrityksessä on vahva tietotaito niin varaosista kuin autoistakin.

Osa Amerikasta tuoduista autoista on kunnostettavia autoja, osa myydään. Haluttu auto kannattaa korjata ja entisöidä, koska usein valmiina maailmalta ostettu auto on kallis. Entisöinti Suomessa hyvälaatuisilla osilla on hyvä vaihtoehto autoharrastajalle.

Auton hankkiminen Amerikasta on useimmiten arpapeliä. Auto saattaa olla kuvattu siten, että vikoja ei näy, eikä niitä kerrota, eli se tulee huonokuntoisempana, kuin on odotettu. Toisaalta auto saattaa tullessaan olla paljon odotettua parempikuntoinen.

Myyjiä Amerikassa on laidasta laitaan, toiset ovat rehellisiä, toiset eivät.

Myös Amerikanautojen varaosakauppa on vilkastunut. Kun varaosavarasto on kasvanut ja puskaradion kautta tullut harrastajien tietoisuuteen, varaosia niihin tilataan lähes päivittäin.

-Mannerta on turha lähteä kiertämään ja ostamaan autoja. Autot löytyvät helpoiten netti- ja huutokaupoista. Poikkeuksena on asiakasta kiinnostava kallis auto, joka kannattaa lähteä paikan päälle katsomaan.

Juha Marjakangas kuvailee Amerikanautojen kunnostusta täytetyöksi, jota tehdään aina kun aikaa on. Siksi yhteen autoon menevää entisöintiaikaa ei pysty määrittelemään suoraan. Käytetyn ajan ja rahan määrä riippuu siitä kuinka perusteellinen entisöinti autolle halutaan tehdä.

Yrittäjien oma autokokoelma on kuitenkin merkki siitä, että autoihin käytetty aika ei ole mennyt hukkaan. Amerikanautojen näyttelyt ympäri Suomen ovat tapahtumia, joissa työn tulokset ovat olleet esillä. Oulussa autot ovat olleet esillä lähes joka vuosi.

11.12.2017

Itse pakatusta varastosta alkoi vanhojen amerikkalaisten autojen osien varaston karttuminen

Konekorjaamo Marjakankaan historiaan mahtuu erikoisia kokemuksia maailmalta. Yrityksen alkuaikoina, jolloin varaosia ei vielä kovin isoa varastoa ollut, Amerikassa oli myynnissä vara-osavarasto, joka oli toiminut 60-70-luvulla.

 Omistaja oli sairastunut, ovet oli laitettu kiinni ja toiminta oli pysähtynyt siihen pisteeseen. Hyllyt olivat täynnä varaosia. Kiinteistö oli myyty, siihen oli tulossa asuntoja ja rakennus piti saada äkkiä tyhjäksi. Sen sisällöstä ei ollut mitään inventaariolistoja, vaan sisältöä oli ainoastaan valokuvattu.

-Ostimme varaston ja lähdin morsiameni  Niinan kanssa Amerikkaan lomalle. Perille päästyämme paljastui, että varasto oli toisessa kerroksessa, eikä sinne ollut hissiä vaan ainoastaan pienet portaat. Tavaraa oli niin paljon, että otimme sinne ison täyspitkän kontin. Pakkasimme osia kolme viikkoa pimeässä ja kuumassa varastossa, mutta kaikki ei edes mahtunut mukaan. Silloin tuntui, että lomansa voi viettää muutenkin, mutta  kauppa ei ollut huono ja varastosta tuotu tavara on liikkunut maailmalle meidän kauttamme. Osat olivat vanhaa, hyvää tavaraa, jotka oli tehty Amerikassa.

Sen jälkeen olemme ostaneet monta muutakin varastoa. Meiltä löytyy suurin varasto vanhojen amerikkalaisten autojen alustan osista.  Varastoa on koottu ja kehitetty pikkuhiljaa ja laadukkaita osia on nyt kattava määrä. Myös autojen varaosapuoli työllistää nyt jo monta ihmistä yrityksessä.

18.12.2017

Vahva mielenkiinto omaan työhön auttaa kestämään joskus pitkiksi venyviä työpäiviä. Kokemus ja yhteyksien laajentuminen nopeuttavat ja helpottavat työn tekemistä.

Netti ja sen tuomat mahdollisuudet ovat helpottaneet yhteyksien ja tiedon saamista ja siirtämistä. Ennen vanhaan tilaukset hoidettiin ulkomaille faksilla. Samalla, kun tiedon käsittely on helpottunut, on helpottunut myös kielen ymmärtäminen ja puhuminen.

Juha Marjakangas harmittelee sitä, että aikoikaan pisti koulussa englannin tunnit hösseliksi ja on joutunut opettelemaan kielen aikuisena. Nyt englanti jo sujuu ja kaupankäynti ja asioiminen ulkomaille on helpompaa.

Kesälomat ovat useinkin sujuneet työn merkeissä. Niihin on sisältynyt yrityksen alkutaipaleella monta Italian reissua, joilla on kierretty kaikki mahdolliset varaosakauppiaat. Se kuitenkin poiki pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita, joiden kanssa toimitaan edelleen. Silloin rakennettiin luottamus puolin ja toisin ja toisaalta se auttoi ymmärtämään myös kokonaisuutta.

Matkan varrella on ollut lukuisa määrä erilaisia yhteistyökumppaneita, joista osa on säilynyt ja osa jäänyt pois.

-Erinäisistä syistä johtuen yhteistyö ei kaikkien kanssa toimi, mutta luotettavien toimijoiden kanssa yhteistyö on jatkunut jo pitkään. Hyvä yhteistyökumppani toimittaa hyvää tavaraa luotettavasti ja hoitaa muutenkin asiansa oikein ja ajallaan.

Kun kaupankäynti laajenee rajojen ulkopuolelle, myös riski tehdä virheitä kasvaa. Ulkomaankaupassa kuitenkin toimii Juha Marjakankaan mukaan sama periaate kuin kotimaassakin.

-Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, kannattaa kuunnella vaistojaan ja käyttää tervettä järkeä. Yleensä se kauppa kannattaa jättää väliin, koska yleensä siinä tilanteessa on jotain, mikä ei ole hyvän kaupankäynnin mukaista toimintaa. Asioista kannattaa aina ottaa selvää perinpohjaisesti.

Yrittäjän työpäivät ovat pitkiä, ja ne jatkuvat välillä myöhään yöhön. Juha Marjakangas kertoo, että hän pitää siitä, että jos jonkin asian selvittäminen jää työpäivän aikana kesken, hän käy syömässä ja jatkaa asian selvittämistä loppuun asti kun se on tuoreena muistissa. Hän kokee, että se ei ole pakollista, mutta se on hänen tapansa toimia.

-Myös se, että kun työ ja harrastus ovat sekoittuneet, mielenkiinto jotain Amerikan auton varaosaa etsiessä on niin suuri, että se ei aina edes tuntunut työltä. Samalla kun etsii osia asiakkaalle, löytää usein jotain myös itselleen. Tässä suhteessa yrittäjien omasta harrastuksesta hyötyy vahvasti myös asiakas.

Iso osa varaosakauppiasta on nykyään netissä myös Amerikassa, mutta on paljon yrityksiä, jotka eivät siellä ole. Ne yritykset ovat löytyneet vuosien varrella ja niistä löytyy paljon osia, joita ei välttämättä muuten löytyisi.

18.12.2017

Konekorjaamo Marjakangas tuo Amerikasta auton kotiovelle asti, jos asiakas niin haluaa.

Kun asiakas haluaa Amerikasta auton, toimintatapoja on kaksi. Joskus asiakkaalla on jo tiedossaan ePaysta tai jostain listoilta löydetty auto hoidamme kaikki sen ostamisen ja tuomiseen liittyvät asiat.  Toinen vaihtoehto on, että asikas kertoo haluavansa esim. Mustangin vuosimallia -65.

-Me etsimme sellaisen, pyrimme selvittämään millainen yksilö se on, lähetämme asiakkaalle kuvia ja kerromme mitä se tulisi maksamaan. Jos asiakas päätyy valitsemaan kyseisen auton, ostamme sen pois, hommaamme autolle kuljetuksen pakkauspaikkaan. Se on yritys, joka pakkaa meidän konttimme ja kun se on täynnä, kontti lähtee Suomeen. Hoidamme asiakkaan puolesta tullaukset, rahdit  ja kaiken tuomiseen liittyvän. Kun kontti on meillä, puramme kontin, jolloin asiakas saa auton omakseen.

Asiakkaalle kustannuksia tulee auton hinnasta ja rahdista. Kun auto on Suomessa, asiakas joutuu maksamaan autoveron ja alv:n.

-Jos asiakas haluaa, voimme yös rekisteröidä ja katsastaa auton asiakkaan puolesta. Teemme autolle myös kunnostuksen, jos se on asiakkaan toiveena. Teemme siis palvelukokonaisuudesta juuri sellaisen, kuin asiakas haluaa.

Amerikasta on tuotu erilaisia koneita laidasta laitaan. Vanhin on ollut 20-luvun auto ja uusin on ollut 2010-vuosimallin avoauto. Niiden välille mahtuu hyvin erilaisia ja erilaisessa kunnossa olleita yksilöitä.

-Olemme tuoneet Amerikasta myös työkoneita, traktoreita ja moottoripyöriä. Kaikki mikä konttiin sopii on mahdollista tuoda. Isompaakin tavaraa pystytään tietysti tuomaan, mutta silloin kustannukset kasvavat merkittävästi. Esimerkiksi vanhojen Amerikan rekka-autojen tuominen maksaa kolme- tai nelinkertaisesti enemmän kuin kontissa tuodun tavaran rahti ja minkään isomman koneen tuominen on vähäisempää. Hinta laivassa määräytyy konttipinon kohdan mukaan. Rekka-auto vie neljän kontin tilan.

Laivareitistä riippuen kontin matka Suomeen vie noin viisi viikkoa.

-Meidän kilpailuvalttimme on se, että puramme autot konteista itse, jolloin autoja käsitellään varovasti. Koko kuljetusketjumme toimii luotettavasti, autot kiinnitetään kontteihin kunnolla ja niihin ei tule kuljetusvaurioita. Pidämme myös asiakkaan autoa säilytyksessä ilman lisäkuluja, jos asiakas ei sitä heti pääse hakemaan.

Tärkeää asiakkaan kannalta on myös se, että tuonti tehdään vakavaraisen yrityksen kautta, jolloin asiakas varmasti saa maksamansa tavaran, eikä se jää johonkin välille, koska asioita ei ole hoidettu oikein.

Autot otetaan aina kontista ulos Alavieskassa. Kontissa on usein kolme autoa ja parisataa pakettia varaosia. Kun paperit saadaan kuntoon, asiakas saa tulla hakemaan auton kotiin. Auto voidaan myös toimittaa asiakkaalle perille asti tai se voi jäädä remonttiin meille, jos niin on sovittu.

Verkkokauppaa pyörittävä Jarkko Leppälä näkee, että työn mielenkiintoisin puoli on sen monipuolisuus.

Jarkko Leppälä aloitti yrityksessä  vuosia sitten asiakaspalvelutehtävissä  tiskillä. Nykyään uusi verkkokauppa ja lisääntynyt tuotteiden määrä työllistävät Leppälän kokonaan ja se on hänen päävastuualueensa.

-Työssäni mielenkiintoisinta on sen monipuolisuus. Yritys ei ole erikoistunut mihinkään tiettyyn merkkiin tai osa-alueeseen. Meidän kauttamme asiakas saa varaosia merkistä riippumatta. Se on iso haaste, mutta se on myös tämän työn rikkaus.

Yrityksen asiakaspalautteessa todetaan, että jos teiltä ei löydy asiakkaan tarvitsemaa osaa, sitä ei silloin tarvita.

-Se on vahvasti sanottu, mutta tarkoittaa myös sitä, että olemme onnistuneet siinä mihin pyrimme. Se kuitenkin tarkoittaa sitä, että meidän pitää pysyä koko ajan kehityksessä ajan hermolla. Tavoitteena on, että esimerkiksi uusien traktorimallien huolto-osat löytyisivät meiltä jo ennen kuin niiden tarve alkaa. Toimintaa ohjaa asiakkaan tarve. Varaston laajentuminen tapahtuu sitä kautta.